Framtidens bilindustri: Ett förbud mot bensin- och dieselbilar
Publicerad oktober 10, 2025
Publicerad oktober 10, 2025
Att införa ett förbud mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 är en strategisk åtgärd för att stärka Europeisk konkurrenskraft, snarare än en kostsam belastning. Michiel Langezaal, VD för laddningsoperatören Fastned, argumenterar för att detta är en nödvändig utveckling för framtiden.
Langezaal påpekar att vägtransporter står för 18 procent av EU:s utsläpp, men det handlar inte bara om klimatet. Det handlar även om att säkerställa att den europeiska bilindustrin förblir konkurrenskraftig.
Kina har satsat på elbilar i över ett decennium, vilket har resulterat i en stark och globalt konkurrenskraftig bilindustri. Om Europa fortsätter att hålla fast vid förbränningsteknik hotas dess ledande position. Han skriver:
”Det här handlar om att bygga framtidens industri. Inte att hålla fast vid det förgångna.”
Elbilar visar redan på högre energieffektivitet och lägre driftkostnader. Dessutom blir de snart lika prisvärda att köpa som traditionella bilar. Samtidigt växer laddningsnätverken snabbt, med nya 400 kW-laddare som gör det möjligt att ladda bilen på några minuter.
Langezaal förutser att målet för 2035 kommer att främja jobbtillväxt, driva innovation och återplacera Europa i en ledande position på den globala bilmarknaden.
”Att se utfasningen som en grön lyx är att missa poängen. Det är en strategi för att säkra Europas konkurrenskraft i en ny era av mobilitet,” avslutar han.