Kinas teknologiska framsteg chockerar Ford
Publicerad oktober 14, 2025
Publicerad oktober 14, 2025
Fords VD Jim Farley har nyligen återvänt från en resa till Kina. Han beskriver sin upplevelse som ”Det mest ödmjukande jag någonsin sett”. Under besöken såg han elbilar med avancerad teknik, inklusive självkörande system och integrerad ansiktsigenkänning.
Farley påpekade att ”kostnaden och kvaliteten på deras fordon är långt över vad jag ser i väst”, vilket visar den snabba utvecklingen inom den kinesiska bilindustrin.
Inte bara fordonen imponerade på honom. Andra ledare i väst har beskrivit fabriker i Kina som ”mörka fabriker”, där robotar hanterar det mesta av produktionen.
Enligt International Federation of Robotics har Kina ökat sin robotarmé från omkring 189 000 år 2014 till över två miljoner år 2024. I dag har landet en robottäthet på cirka 567 robotar per 10 000 industriarbetare, jämfört med 449 i Tyskland och endast 104 i Storbritannien.
Farley varnar för att konkurrensen med Kina sträcker sig bortom elbilar. Han uttrycker stor beundran för den snabbhet och tekniska utveckling som kinesiska tillverkare uppvisar. ”Vi är i en global tävling med Kina och det är inte bara elbilar. Och om vi förlorar detta, då har vi ingen framtid på Ford”, säger Farley.
I Kina handlar det inte längre om billig arbetskraft; fokus har skiftat till högteknologi och ingenjörskonst. Denna förändring är del av Kinas långsiktiga strategi, Made in China, där staten stödjer automatisering och avancerad produktion.
Analytiker påpekar att västvärlden halkar efter. Enligt Sander Tordoir vid Centre for European Reform måste Europa snabbt öka sina investeringar i robotisering och ny teknik för att behålla sin konkurrenskraft.
Farleys budskap är klart: den tekniska utvecklingen i Kina är påtaglig och accelererande. Företag och länder i väst måste agera snabbt, annars riskerar de att bli teknologiskt överkörda.
Farley har tidigare berättat att han flög in den kinesiska elbilen Xiaomi SU7 från Kina till Chicago och använt den i sex månader. ”Jag gillar inte att prata så mycket om konkurrenterna, men jag kör en Xiaomi. Vi flög in en från Shanghai till Chicago och jag har kört den i sex månader nu och jag vill inte lämna ifrån mig den”, säger han.