Norge överväger förändringar i moms för elbilar 2026
Publicerad oktober 16, 2025
Publicerad oktober 16, 2025
I veckan kom uppgifter om att Norge planerar att justera momsreglerna för elbilar. Regeringen har nu offentliggjort sitt budgetförslag för 2026 som bekräftar dessa rykten.
Om budgeten godkänns, kommer elbilar från och med 1 januari 2026 att vara momsfria endast upp till 300 000 kronor. Den del som överstiger detta belopp kommer att beskattas med 25 procent moms, vilket innebär en förändring från den nuvarande gränsen på 500 000 kronor.
Detta nya förslag skulle göra en elbil som kostar 400 000 kronor 25 000 kronor dyrare och en bil som kostar 500 000 kronor hela 50 000 kronor dyrare.
Detta besked förväntas stimulera den norska elbilsmarknaden under årets återstående månader, så länge biltillverkarna kan leverera innan årsskiftet. De nya reglerna kommer även att påverka fordon som redan har beställts med leverans under 2026.
Finansminister Jens Stoltenberg har också nämnt att för att stödja försäljningen av elbilar, planerar regeringen att höja engångsavgiften för bilar med förbränningsmotorer, vilket skulle göra dem 20 000 till 30 000 kronor dyrare.
”Vi har haft som mål att alla nya personbilar ska vara elektriska 2025 och med en elbilsandel på 95 procent i år kan vi säga att målet i praktiken är uppnått. Därför är det dags att avveckla förmånerna,” säger han.
Bjørn Eirik Loftås, elbilsredaktör på TV2 Broom, anser att de nya momsreglerna kan gynna konsumenterna: ”Kanske blir det en ny kamp för att inte höja priset på bilar så mycket. I så fall får importörer och återförsäljare stå för en del av kostnaderna. Konkurrensen är hård och den kommer inte att bli mindre efter det här,” säger han.
Trots de föreslagna förändringarna är Stoltenberg fortfarande optimistisk och tror att elbilsförsäljningen kommer att förbli hög i Norge. ”Andelen elbilar kommer fortfarande att ligga långt över 90 procent med regeringens förslag,” säger han.
För att stödja detta argument hänvisar han till att den föreslagna skattehöjningen på fossilbilar kommer att motverka effekten av den högre momsen på elbilar.
Från och med 2027 skulle undantaget för moms på elbilar helt tas bort. ”Det är varken bra för miljön eller statsfinanserna att stödja inköp av nya personbilar framför annan konsumtion. Vi föreslår därför att initialt minska stödet innan vi fasar ut det helt,” säger Stoltenberg.
Christina Bu, generalsekreterare för Norska elbilsföreningen, kritiserar förslaget och kallar det ”ett oansvarigt förslag som kommer att slå ut i plånböckerna på alla som behöver en bil. Detta kommer också att öka priserna på begagnade bilar och påverka ekonomin för vanliga familjer som vill göra ett bra miljöval,” säger hon.
Elbilsföreningen har förespråkat en mer gradvis utfasning av momsfritaget stöd och har föreslagit en momsgräns på 400 000 kronor inför 2026. ”Elbilar kommer också att behöva betala full moms på lång sikt, men för att vara säkra på att bibehålla vår framgång får vi inte spela hasardspel,” säger Bu.
Det är värt att notera att den nya budgeten ännu inte har beslutats, då Arbeiderparti-regeringen saknar egen majoritet och måste förhandla med andra partier för att få igenom sina förslag.