Tesla Cybercab: En revolution inom autonom körning
Publicerad oktober 30, 2025
Publicerad oktober 30, 2025

Tesla intensifierar nu sina förberedelser för att påbörja massproduktionen av den helt självkörande bilen Tesla Cybercab. Den tvåsitsiga elbilen, som har ett rymligt bagageutrymme, presenterades förra året under ett event där gästerna erbjöds noggrant övervakade åkturer i en stor filmstudiostad tillhörande Warner Bros.
Det anmärkningsvärda med Cybercab är avsaknaden av både ratt och pedaler. Tidigare hade Tesla övergivit planerna på att lansera en mindre modell, känd som Model 2, som skulle prissättas till cirka 25 000 dollar, för att istället satsa på den helt självkörande elbilen.
Att Tesla nu ökar takten bekräftas av nya jobbannonser på företagets webbplats, där de söker tekniker och specialister med koppling till Cybercab. I samband med den senaste kvartalsrapporten diskuterade Elon Musk mer om Cybercab:
– Det här är verkligen ett fordon som är optimerat för full autonom körning. Det har faktiskt varken ratt eller pedaler och är i grunden utformat för att minimera kostnaden per körd mil, sett till den totala driftkostnaden. Våra andra fordon har fortfarande lite av det där häst-och-vagn-arvet kvar, säger han.
Trots målet att Cybercab ska lanseras utan ratt och pedaler har Tesla också förberett en reservplan. Om lagstiftningen kräver det kan bilen utrustas med traditionella kontroller.
– Om vi måste ha en ratt, så kan den ha en ratt och pedaler, berättar Teslas ordförande. Denholm i en intervju med Bloomberg.
Planen är att produktionen av Tesla Cybercab ska inledas nästa år. Bloomberg tolkar Denholms öppenhet inför anpassningar av Cybercab som ett tecken på förändring inom Tesla. I USA tillåter den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA att tillverkare endast kan leverera upp till 2 500 självkörande bilar utan traditionella reglage per år, vilket innebär att Tesla kan behöva anpassa sin produktion.
Det är värt att notera att även den populära Tesla Model Y ursprungligen inte var avsedd att ha ratt eller pedaler.
– Om vi inte kan sälja något för att det krävs vissa delar då samarbetar vi med myndigheterna för att ta reda på vad som behöver göras, påpekar Denholm för Bloomberg.
Kanske kommer det ändå att bli en