Farley varnar för Kinas påverkan på den amerikanska fordonsindustrin
Publicerad november 1, 2025
Publicerad november 1, 2025

Fords VD Jim Farley har uttryckt oro för den snabba utvecklingen inom den kinesiska bilindustrin. Han blev förvånad över framstegen under ett nyligt besök i Kina. I en CBS-intervju berättar han om sin erfarenhet från sin tid på Toyota, vilket hans farfar inte uppskattade, med referens till krisen i Michigan på 1970-talet.
Farley ser tydliga paralleller mellan dåtiden och dagens konkurrens från Kina, men han betonar att hotet nu är mycket mer allvarligt. ”De har tillräcklig kapacitet i sina befintliga fabriker i Kina för att försörja hela den nordamerikanska marknaden och slå ut oss alla. Japan hade aldrig den möjligheten. Det här är alltså en helt ny nivå av risk för vår bransch,” säger han.
I intervjun nämner han även att han kör en kinesisk elbil: ”Jag kör en Xiaomi SU7. Hög kvalitet och en riktigt bra digital upplevelse. De är våra konkurrenter och för att slå dem måste man förstå dem,” förklarar han.
För att möta den ökande konkurrensen från Kina har Ford arbetat på en ny elbilsplattform och nya tillverkningsmetoder. Fokus ligger på att skapa mer prisvärda och mindre elbilar. En eldriven pickup planeras att gå i produktion 2027. ”Det här är den mest genomgripande förändringen i hur vi designar och bygger fordon på Ford sedan Model T,” säger han.
Farley betonar även vikten av Fords omvandling: ”Det jag bryr mig om är Fords omvandling. Jag vill kunna komma tillbaka hit om 20 år om jag fortfarande lever och se att människorna fortfarande har fullt upp. Precis som min farfar. Vårt uppdrag som ledare handlar om dem,” summerar han och pekar ut över produktionsgolvet.