Audi lanserar E5 Sportback: En ny era för elbilar i Kina
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

I början av året avslöjade Audi sin första elbil designad specifikt för den kinesiska marknaden, döpt till AUDI utan sina traditionella ringar. Den första modellen är E5 Sportback, som syftar till att attrahera en yngre publik.
Thomas Majchrzak från Autogefühl hade äran att testa denna innovativa bil. ”Det känns märkligt först, en Audi utan ringar. Men det är en del av en ny strategi, särskilt för den kinesiska marknaden,” säger han och nämner att intresset varit enormt.
Vid öppnandet av beställningar mottog Audi 10 000 beställningar på endast 30 minuter. E5 Sportback erbjuder tre olika batteristorlekar: 76, 83 och 100 kWh, och imponerar med en snabbladdning på upp till 390 kW.
Thomas rapporterar: ”Vi nådde 320 kilowatt och laddade från 17 till 80 procent på 17 minuter. Det stämmer precis med vad Audi lovar.” Bilen har en räckvidd på omkring 45 mil och toppversionen accelererar från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder.
Interiören är välkomnande med material som mikrofiber och äkta trä, vilket ger en varm känsla. Stora skärmar pryder instrumentpanelen, men vissa fysiska reglage har bibehållits. ”Du har riktiga vred för temperatur och volym. Precis vad bilentusiaster vill ha,” säger Thomas.
Han beskriver körkänslan som ”tydligt bakhjulsdriven med en sportig, tysk ton” och framhäver luftfjädringen och bakaxelstyrningen som bidrar till bilens stabilitet. Bilen är tyst, bekväm och erbjuder en trygg känsla på motorvägen.
Förarassistansen är effektiv och kan självständigt byta fil, vilket är en fördel jämfört med europeiska system. AUDI E5 Sportback kostar mellan 300 000 och 400 000 kronor i Kina och är därmed billigare än en Tesla Model 3 Performance.
Thomas sammanfattar: ”Det är faktiskt galet med tanke på storleken, byggkvaliteten och tekniken man får. Jag var skeptisk först, men nu ser jag det som en imponerande och genomtänkt elbil. Och flera av idéerna här borde Audi ta med sig till Europa,” avslutar han.