Effektiv eldrift: DHL:s framgång med ellastbil
Publicerad november 7, 2025
Publicerad november 7, 2025

WeLink Express, ett svenskt logistikföretag i Malmö, är först i Sverige med att ta emot den nya eldrivna fjärrlastbilen eActros 600 från Mercedes-Benz. Utvärderingen av fordonet har överträffat förväntningarna.
Lastbilen används fem dagar i veckan av DHL och kör två rundor, vilket sammanlagt blir 100 mil med en bruttovikt på 36 ton. Förbrukningen ligger på 11,6 kWh per mil med en genomsnittlig hastighet på 73 km/h.
– Det är över all förväntan. Många sa att det inte skulle gå, men det gör det. Och med lägre kostnader än i den första kalkylen, säger hon.
Dagen inleds klockan sex på morgonen när den första föraren hämtar lastbilen vid en laddpark i Malmö. Efter att ha kopplat trailern kör han 23 mil till Emmaboda.
Ett kort laddstopp i Kristianstad räcker för att återvända till Malmö där bilen laddas vid halv tre-tiden.
Två timmar senare tar nattföraren över. Ekipaget är 25,25 meter långt och består av sju axlar som rör sig mot Jönköping. Efter lossning laddas lastbilen under rasten för att få tillräckligt med energi för tillbakaresan.
– Vi har en räckvidd på ganska exakt 50 mil trots att vi kör mer än halva sträckan med trailer-link. Men vi väljer ändå att ladda när vi har paus, förklarar hon.
Förarna uppskattar den tysta drift och det kraftfulla vridmomentet som gör att ekipaget enkelt klarar av stigningar. Underhållet är minimalt; det enda som behöver fyllas på är spolarvätska. Snart ska nattpasset köra till Göteborg, och erfarenheterna hittills har varit positiva.
– Vi har bevisat att det fungerar, och till och med över förväntan, säger hon.
Han förutser att fler eldrivna lastbilar snart kommer att integreras i fjärrtrafiken.
– Kunderna kommer att kräva det för att nå sina hållbarhetsmål, och vi är redo. Vi har redan flera spännande projekt på gång, avslutar hon.