Kina föreslår restriktioner för acceleration av elbilar
Publicerad november 13, 2025
Publicerad november 13, 2025

Elbilarnas intåg har revolutionerat prestandan hos fordon. Idag finns familjebilar som kan nå 100 km/h på endast några sekunder. Tio år tillbaka var detta en helt annan verklighet. Då var det under 10 sekunder som ansågs snabbt för vanliga bilar.
Kina har nu föreslagit åtgärder för att begränsa dessa hastigheter, eller åtminstone göra dem mindre vanliga vid vanlig körning.
Ett nytt lagförslag innebär att alla personbilar måste börja i ett standardläge där accelerationen från 0 till 100 km/h tar minst fem sekunder. För att utnyttja bilens fulla kraft måste föraren aktivt välja ett snabbare körläge.
Detta förslag liknar nuvarande ”Eco”-lägen i flera elbilar där mjukvaran begränsar kraften. Skillnaden är att föraren måste aktivera sportläget varje gång bilen startas.
Syftet med denna åtgärd är att öka säkerheten och främja bättre körbeteenden. Den nya standarden skulle ersätta ett system utan sådana begränsningar.
Det kan jämföras med EU:s hastighetsövervakningssystem Intelligent Speed Assistance (ISA), som varnar förare för hastighetsöverträdelser. Men till skillnad från ISA, som endast varnar, skulle det nya systemet i Kina faktisk begränsa accelerationen.
Här är exempel på några snabba elbilar för barnfamiljer som kan accelerera från 0 till 100 km/h på under fyra sekunder – en dröm för 10 år sedan:
Modell: 0 till 100 km/h
Porsche Macan Turbo electric: 3,3 sekunder
Kia EV6 GT: 3,5 sekunder
Tesla Model Y Performance: 3,5 sekunder
Volvo EX30 Twin motor performance: 3,6 sekunder
Ford Mustang Mach-E GT: 3,7 sekunder
Zeekr 7X Privilege AWD: 3,8 sekunder
BMW iX xDrive70: 3,8 sekunder
Zeekr 001 Performance AWD: 3,8 sekunder
BMW i4 M50: 3,9 sekunder
BMW i5 Touring M60 xDrive: 3,9 sekunder
Tesla Model X: 3,9 sekunder.