Mercedes GLB: En ny elektrisk generation för vintertester
Publicerad november 13, 2025
Publicerad november 13, 2025

Mercedes-Benz förbereder sig för att lansera en ny generation av GLB, som även inkluderar en elektrisk variant. Inför den världsomspännande premiären den 8 december visar företaget hur den helt elektriska modellen genomgår rigorösa vintertester vid Mercedes Technology Center i Sindelfingen.
Ingenjörerna där kan simulera extrema väderförhållanden, inklusive snöstormar och isande vindar, samt temperaturer ner till minus 40 grader i avancerade klimattunnlar. Med fokus på värmesystem, sikt och komfort testas modellen under kalla förhållanden.
Den nya eldrivna GLB är utrustad med en innovativ värmepumpsteknik från den effektiva konceptbilen VISION EQXX-programmet. Denna konceptbil har visat sig kunna köra över 100 mil på en laddning i verkliga körförhållanden, med en förbrukning på 8,7 kWh per 100 km.
Genom att utnyttja spillvärme från drivlinan och batteriet värmer systemet kupén dubbelt så snabbt som tidigare modeller, samtidigt som energiförbrukningen halveras. Detta leder till en förlängd räckvidd och snabbare uppvärmning utan behov av förkonditionering.
Utöver tekniska förbättringar får den nya GLB en modern, avskalad design som lägger vikt vid digitala upplevelser. Interiören domineras av en bred MBUX Superscreen som sträcker sig över instrumentpanelen, tillsammans med uppdaterade luftmunstycken och ett mer flexibelt sätesupplägg för upp till sju personer.
Ett nytt panoramaglastak med segmentvis toning och stjärnbelysning kopplad till bilens interiöra belysning är också en nyhet. Detta möjliggör sittplatser för sju personer i modellen.
Den eldrivna GLB kommer att bli en betydande del av Mercedes elektriska modellprogram, särskilt efter att EQB, som varit den mest sålda helt elektriska modellen i Sverige, har lagts ner.
Nya GLB med EQ-teknologi bygger på MMA-plattformen och har nu en arkitektur på 800 volt, samma plattform som den nya helt elektriska CLA.