Överskridande av förväntningar: Åtta kompakta elbilar i nyligen genomfört test
Publicerad november 18, 2025
Publicerad november 18, 2025

Nederländska bilklubben ANWB har genomfört ett test av åtta kompakta elbilar, och resultaten överraskar. Det framhäver det växande segmentet för elbilar som alltmer intresserar köpare, anser ANWB.
De åtta modellerna genomgick rigorösa tester där man även mätte energiförbrukningen. Bilarna kördes under enhetliga förhållanden, och flera av dem överträffade den angivna WLTP-förbrukningen.
– Testen visar att vissa modeller kan prestera över 10 procent bättre än fabriksangivelsen vid en realistisk förbrukningskörning. Det kan i slutändan innebära betydligt lägre kostnader för energiförbrukningen, säger hon.
Bland de testade elbilarna fanns Renault 5, Dacia Spring, Fiat Grande Panda och Citroën ë-C3, alla från europeiska tillverkare. Hyundai Inster representerade Sydkorea, medan Leapmotor T03, Dongfeng Box och BYD Dolphin Surf kom från Kina.
Citroën ë-C3 visade sig vara den mest effektiva i förbrukningstestet, med en avvikelse från WLTP på hela 13,3 procent, tätt följd av Leapmotor T03 som säljs av Stellantis i Europa.
Bilen hade följande förbrukning:
Citroën ë-C3, 14,4 kWh/100 km, enligt WLTP var det 16,6, vilket ger en avvikelse på 13,3 % bättre.
Leapmotor T03, 14,2 kWh/100 km, WLTP 16,3, 12,8 % bättre.
Hyundai Inster, 13,3 kWh/100 km, WLTP 14,3 / 14,9, 7 % – 10,7 % bättre.
I en djupgående bedömning av elbilarna, där faktorer som batteristorlek, garantier, laddningshastighet, bagageutrymme och körkomfort beaktades, framkom en tydlig vinnare. Citroën ë-C3 imponerade i nästan alla kategorier.
Trots sitt låga inköpspris klarade inte BYD att matcha de övriga. ANWB påpekar att Dacia Spring och Leapmotor T03 erbjuder goda värden men kräver uppoffringar som påverkar väghållningen.
Renault 5 och Fiat Grande Panda ges beröm för sina egenskaper, men kan inte mäta sig med Citroën ë-C3:s styrkor, vilket ANWB påpekar.