GAC etablerar produktion av elbilar i Europa
Publicerad november 26, 2025
Publicerad november 26, 2025

När EU:s strafftullar på kinesiska elbilar trädde i kraft för ett år sedan, har konsekvenserna nu blivit tydliga. GAC Group, en kinesisk tillverkare av elbilar, meddelar att de kommer att börja tillverka sin modell Aion V i Österrike.
Produktionen kommer att ske genom kontraktsbyggaren Magna Steyr, vilket gör det möjligt för GAC att sälja sina bilar utan de avgifter som EU infört. För GAC innebär detta en kostnadsbesparing, då avgiften är 20 procent, medan andra tillverkare kan drabbas av upp till 37 procent.
Genom att flytta produktionen till EU, kan GAC fortsätta sin expansion på den europeiska marknaden, enligt rapporter från Reuters.
– Europa är en viktig marknad i GAC:s globala utveckling, säger hon.
Modellen GAC Aion V är en SUV av liknande storlek som Volkswagen ID.4. I Kina erbjuds den med batteristorlekar på 62, 75 och 90 kWh, och enligt Kinas körcykel CLTC har den en räckvidd på upp till 750 kilometer. Snabbladdning från 10 till 80 procent tar endast 24 minuter och bagageutrymmet rymmer 427 liter.
Flera andra tillverkare har också valt att etablera lokal produktion i Europa för att undvika tullarna. I september startade Xpeng produktionen av elbilarna G6 och G9 hos Magna i Österrike. Kinesiska BYD tar det ett steg längre genom att öppna egna fabriker för elbilar i både Ungern och Turkiet.