Nya säkerhetsstandarder för elbilar införs av Euro NCAP
Publicerad november 27, 2025
Publicerad november 27, 2025

Euro NCAP har nu presenterat betydande förändringar i sitt säkerhetsprogram, vilket är det mest omfattande sedan 2009. Ett av de viktigaste stegen är kravet att högvoltsbatterier ska vara korrekt isolerade efter en kollision.
Vidare måste elbilar ha system som kan varna för risker av batteribrand, både efter en olycka och under laddning. Elektriska dörrhandtag, populära för elbilar, ska också fungera efter en kollision.
Dessa nya regler träder i kraft 2026 och syftar till att bättre återspegla verkliga trafiksituationer och de utmaningar moderna fordon, särskilt elbilar, medför för förare och passagerare.
Euro NCAP har infört en ny metodik som delar in säkerhetsarbetet i fyra huvudområden: säker körning, olycksundvikande, krockskydd och säkerhet efter en kollision.
I området för säker körning betonas vikten av avancerad förarövervakning i bedömningen. System som följer förarens ögon och huvudrörelser belönas, liksom teknik som kan upptäcka tecken på alkohol- eller drogpåverkan.
Bilens gränssnitt blir också centralt i bedömningen, där tydliga kontroller och fysiska knappar premieras för att minska distraktion.
Under olycksundvikande delen utökas testscenarierna för att bättre motsvara verkliga trafikituationer. Detta inkluderar interaktioner med cyklister, gångtrafikanter och tvåhjuliga fordon.
Systemets beteende i vardagskörning kommer att utvärderas utifrån hur mjukt och förutsägbart det ingriper. Nya tester införs för att minska risken för felaktig pedaltryckning och för att öppna dörrar på passerande cyklister.
Inom krockskydd breddas utvärderingen för att inkludera fler kroppstyper, från barn till både kortare och längre vuxna. Frontal- och sidokrockar kompletteras med slädtester och avancerade simuleringar.
Bedömningen av fotgängarskydd skärps ytterligare, särskilt i områden runt vindrutan.
Det fjärde området, säkerhet efter en kollision, innehåller viktiga nyheter för elbilar. Förutom kravet på fungerande dörrhandtag och korrekt batteriisolering, ska bilar kunna rapportera antalet personer i bilen vid en nödsituation, även om de inte har bälte.
Elbilarna ska även ge föraren tydlig information om eventuell risk för batteribrand. – Euro NCAP fortsätter att driva utvecklingen av säkerhetsstandarder inom alla delar av fordonsdesign. Protokollen för 2026 speglar denna ambition, säger hon.
De nya protokollen kommer att gälla från 2026 och uppdateras vart tredje år, med målet att höja säkerhetsnivån för Europas bilflotta och stimulera teknikutvecklingen som skyddar både passagerare och andra trafikanter.