Elfordon revolutionerar skogstransporter med 72 ton kapacitet
Publicerad november 28, 2025
Publicerad november 28, 2025

Alltransport i Östergötland, Holmen och Scania Sverige har officiellt invigt sin nya eldrivna flisbill vid Scania i Norrköping. Detta fordon är en viktig del av projektet TREE, som syftar till att effektivisera och elektrifiera transporterna inom skogssektorn.
Den eldrivna lastbilen, som väger 72 ton, är avsedd att köra 12 000 mil årligen mellan Holmens fabrik i Braviken och Linghems sågverk. Koordineringen av projektet sköts av Skogforsk, och det får delvis finansiering från Vinnova genom FFI.
”Med denna invigning blir TREE:s fordonsflotta komplett och det blir nu spännande att följa upp och mäta samtliga tolv fordons prestation i skarp drift. Projektet TREE använder verkligheten som laboratorium när vi med en riksomfattande systemdemonstration visar att ett storskaligt skifte från diesel till el är möjligt,” säger hon.
Skogsindustrin, som är landets största transportköpare, arbetar aktivt med att minska utsläppen från tunga transporter. Holmens nya flistransporter körs på förbestämda sträckor, vilket gör dem väl lämpade för elektrifiering.
”Vi som transportör vill möjliggöra våra kunders omställningsresa mot mer miljövänliga transporter och bygger långsiktiga samarbeten som ger oss modet att våga investera i ny teknik. Med projektet TREE har vi åstadkommit ett konkret exempel på detta, regionens första elflisbil,” kommenterar hon.
Den nya elflisbilen är en Scania R 450E 6×2*4 och har en elmotor med en kontinuerlig effekt på 450 kW. Fordonet är utrustat med Scanias NMC-batterier, vilket ger en total kapacitet på 624 kWh, och är anpassat för regionala transporter. Den förväntade räckvidden är omkring 25 till 30 mil beroende på last och rutt.
Med snabbladdning tar det 45 minuter att förbereda ekipaget för ytterligare 12 till 15 mil. Med släpet väger lastvikten cirka 47 ton på BK4-väg och 39 ton på BK1-väg. Tjänstevikten ligger strax under 25 ton.