En stadig ökning av eldrivna transportfordon i Sverige
Publicerad december 2, 2025
Publicerad december 2, 2025

Den elektriska revolutionen inom transportsektorn fortsätter. Inte bara personbilar, utan också tunga lastbilar, transportbilar och bussar får nu elektriska drivlinor. En ny rapport från Mobility Sweden avslöjar att två av tre nya bussar som registrerades i november var helt eldrivna i Sverige.
I november registrerades 150 nya eldrivna bussar, varav 95 var helt elektriska, vilket ger en andel på 63,3 procent. För hela året ligger snittet på 45,5 procent.
Även tunga lastbilar elektrifieras i allt högre grad, även om enligt Mobility Sweden denna utveckling är för långsam.
– Trots ett ökat utbud av elektrifierade tunga lastbilar försvåras utvecklingen av lågkonjunkturen och billiga fossilbränslepriser. Nu behövs styrmedel för att transportköparen ska välja eltransporter, säger hon.
Under november var 10,3 procent av de registrerade nya lastbilarna över 16 ton helt elektriska, vilket motsvarar 43 fordon. För hela året är andelen 7,3 procent.
Det finns en högre elektrifieringsgrad bland lätta lastbilar, där nästan en av fyra var helt eldrivna under november. Totalt registrerades 773 nya eldrivna lätta lastbilar under månaden, med en andel på 23,1 procent för hela året.
Under året har Sverige fått 6 928 nya eldrivna lätta lastbilar. Volkswagen leder med 2 773 registreringar, följt av Toyota med 656 och Renault med 576. Dessutom registrerades 335 nya tunga lastbilar, där Volvo och Scania står för majoriteten.
För eldrivna bussar, var MAN den största aktören med 409 registreringar, följt av Solaris med 180 registreringar och BYD med 131 registreringar.