Sveriges elbilsandel revideras till 55% år 2030
Publicerad december 3, 2025
Publicerad december 3, 2025

Mobility Sweden har nyligen publicerat en prognos som belyser att takten för elektrifiering fram till 2030 är betydligt långsammare än förväntat. Prognosen indikerar att Sverige kommer att misslyckas med att nå sina mål för både inrikes transporter och ESR, med avseende på både person- och lastbilar.
Enligt Mobility Swedens nya bedömning kan Sverige förvänta sig en elbilsandel på 50-55 procent av nybilsförsäljningen till 2030, medan Naturvårdsverket har en prognos på 68 procent.
– Politiken brister i tempo med en mandatperiod kvar. De införda åtgärderna räcker inte och gapet växer trots varningssignaler, samtidigt som lösningar finns tillgängliga, säger en representant.
Prognosen visar en tydlig avmattning i elektrifieringen av transporter, där personbilar, lätta och tunga lastbilar bedöms ha betydligt lägre elektriska andelar än tidigare uppskattningar, vilket är oroande för hållbarhetsmålen.
Det framgår att den privata marknaden för elbilar stagnerade efter att klimatbonusen avskaffades i november 2022. Därför har företagsförmåner varit avgörande för att hålla uppe efterfrågan. De nya styrmedlen har inte haft den förväntade effekten, men vissa positiva tecken syns på privatmarknaden genom lägre räntor och kampanjer.
För att öka elektrifieringen föreslår Mobility Sweden ett antal åtgärder. Bland förslagen finns stöd för hemmaladdning i flerbostadshus, sänkning av kontantinsatsen för privatlån samt justering av skrotningspremien för äldre bilar. Dessutom efterlyser de en revidering av den kommande elbilspremien för låg- och medelinkomsttagare.