Kina föreslår nya säkerhetsstandarder för dörrhandtag på elbilar
Publicerad december 20, 2025
Publicerad december 20, 2025

Olyckor kopplade till Xiaomis elbil SU7 har lyft fram behovet av säkrare elektroniska dörrhandtag i Kina. Flera incidenter har visat att dessa handtag kan vara omöjliga att öppna under kritiska omständigheter, vilket har resulterat i att myndigheterna kräver förändringar i branschen.
Kinas industri- och teknikministerium har nu lagt fram ett förslag på en nationell standard som stipulerar att dörrar alltid ska kunna öppnas mekaniskt, även om den elektroniska funktionen sviker. Detta utkast bygger på ett tidigare förslag från september.
Det nya förslaget är mer omfattande och markerar en viktig fas i arbetet med att revidera landets säkerhetsföreskrifter. Enligt förslaget måste varje sidodörr ha ett mekaniskt handtag som är användbart utan verktyg, oavsett om krockskyddssystemet har aktiverats eller vid en termisk incident.
Reglerna ställer även krav på att handtagen ska vara strategiskt placerade på dörrarna för att säkerställa att de kan användas även om fordonet förlorar ström. Invändigt ska minst ett handtag per dörr vara mekaniskt och tydligt synligt. Dessutom krävs standardiserade symboler och god kontrast för att säkerställa synlighet i svagt ljus, som hon beskriver.
Om förslaget godkänns kommer det att implementeras gradvis. Nya bilmodeller ska följa de nya reglerna inom 13 månader efter att standarden träder i kraft, medan fordon med tidigare godkännande får en övergångsperiod på 25 månader.
Detta initiativ visar att kinesiska myndigheter fortsätter att arbeta för att skapa tydligare och mer enhetliga regler för mekaniska nödöppningar i både nya och befintliga elbilar. Reaktioner på de aktuella handtagen har även kommit från myndigheter i Europa och USA, som ser dem som en potentiell säkerhetsrisk.
På EU-nivå pågår en liknande utredning för att ställa krav på att dörrhandtag ska vara lätt tillgängliga, så att de kan öppnas med enkelhet oavsett om strömmen går.