Xiaomi YU7 GT: Första självkörande bilen som sätter banrekord på Nürburgring
Publicerad juni 24, 2026
Publicerad juni 24, 2026

Den kinesiska elbilen Xiaomi YU7 GT satte i förra månaden ett banrekord för SUV:ar på den berömda Nürburgring-banan. Nu har den imponerande elsuven återigen visat sin kapacitet, denna gång utan förare.
Den högpresterande modellen är därmed den första helt självkörande bilen som genomfört ett officiellt tidtagning varv på banan. I början av juni körde bilen den 20,8 kilometer långa sträckan på 10 minuter och 29,483 sekunder.
Detta var tre minuter snabbare än det tidigare rekordet som Xiaomi satte med en förare, där tiden var 7 minuter och 34,931 sekunder.
I ett officiellt pressmeddelande meddelar Nürburgring att den självkörande elbilen klarade alla 73 kurvor på Nordschleife utan hjälp. Varvet genomfördes under samma förutsättningar som övriga rekordförsök.
Tidtagningen övervakades av kalibrerad mätutrustning och en notarie närvarade. Dessutom genomgick bilen kontroller av TÜV Rheinland för att säkerställa att den uppfyllde de krav som gäller för fordonsklassen.
Xiaomi har tidigare gjort sig ett namn på Nürburgring med flera imponerande rekordförsök med sina elbilar. Även supersedanen Xiaomi SU7 Ultra har presterat väl på banan, dock med förare bakom ratten.