Kinas strategiska skifte: En hybridlösning för Europa
Publicerad augusti 20, 2025
Publicerad augusti 20, 2025
Nästa månad går Europas största bilmässa IAA av stapeln i München, där elbilarna kommer att stå i fokus med flera nya premiärer. Men även plugin-hybriderna kommer att få ett ökat utrymme. Det är dock inte de europeiska tillverkarna som driver denna utveckling.
Kinesiska biltillverkare har dragit tillbaka sina elbilsambitioner för Europa och istället riktat in sig på plugin-hybrider. Anledningen är de höga EU-tullarna, som infördes för att motverka vad som ansågs vara orättvis konkurrens från kinesiska elbilar, och som kan nå upp till 45 procent.
Trots dessa hinder har den kinesiska bilindustrin hittat en väg runt tullarna. Plugin-hybrider är undantagna från dessa avgifter, vilket har lett till en ökning av deras export till EU med 600 procent i år, motsvarande 324 000 bilar. Detta utgör en stor utmaning för den europeiska bilindustrin.
Den kinesiska marknaden för elbilar är stark, men det nya fokuset på hybrider kan leda till ökade utsläpp från fordon i Europa. Samtal mellan EU och Kina fortsätter angående tullarna, men det är oklart hur bråttom Kina har att agera.
En oroande framtid kan vänta där renodlade elbilar trycks undan av billigare hybrider, vilket ställer EU:s biltillverkare inför betydande priskonkurrens och volymutmaningar.