Ett nytt kapitel för elektrisk transport i gruvdrift
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

Scania har under många år samarbetat med gruvföretaget LKAB, och har använt en eldriven lastbil i Malmbergets järnmalsgruva. Denna lastbil har transporterat mer än 80 000 ton material hittills.
Nu utvidgar företagen sitt samarbete genom att introducera en ny, helt elektrisk 8×4 tippbil, som är den första av sitt slag från Scania.
Denna lastbil är konstruerad på Scanias modulära elektriska plattform och syftet är att öka lastkapaciteten och stabiliteten i den krävande gruvmiljön.
Lastbilen, döpt till Sleipner, efter Odens åttabenta häst, representerar styrka, innovation och pålitlighet. Den har en batterikapacitet på 416 kWh och en motor som producerar 400 kW.
– Om den presterar som förväntat får vi en helt fossilfri lösning för att transportera gråberg även i de mest krävande gruvmiljöerna, säger hon.
Sleipner är specifikt designad för nytto- och gruvsegmentet och transporterar gråberg från en laststation till en återfyllnadsplats vid Tingvallskulle. Sträckan är cirka 5 kilometer med en höjdskillnad på 250 meter.
Fullt lastad väger lastbilen 60 ton, varav 38 ton utgör lasten.